Proč už v obchodech nenajdeme klasický nákupní košík

Pokud jsme šli do obchodu jen pro pár věcí, bylo zvykem, že jsme si místo vozíku vzali nákupní košík https://www.chlorito.cz/nakupni-kosik. Dávalo to smysl – nebudeme muset manévrovat s objemným a často nemotorným vozíkem. Košík se navíc nese podstatně snáze. Není tedy divu, že byly často používány.

Ovšem stačí se podívat do obchodů dnes – na klasický košík narazíme již pouze v malých samoobsluhách, které ještě na některých místech prakticky zázrakem přežívají konkurenci velkých obchodních řetězců.

nakupnikosik1

Ty nákupní košíky vyřadily, alespoň tedy ten klasický typ. V některých naleznete již pouze vozík, v jiných hluboký košík na kolečkách s teleskopickým držadlem. Proč ale přestali používat klasický model, když jej zákazníci používali?

Odpověď zní, že právě proto, že je používali. Jedná se tu o psychologický efekt, který měli, a který se obchodníkům nelíbil. Jejich malý prostor totiž opticky zvětšoval nákup a podvědomě tak nutil zákazníky, aby kupovali skutečně jen to, pro co přišli. A je samozřejmé, že obchody toho chtějí prodat co nejvíc.

nakupnikosik2

K tomu právě pomáhají vozíky, které se stávají čím dál hlubší. Vejde se do nich více nákupu a zákazník tak má pocit, že si toho zas až tolik nekoupil, i když opak je pravdou – jak se přesvědčí v momentě, kdy dojde k pokladně.

Co se košíků týče, i ty zvětšily svůj objem, a to z přesně stejného důvodu: přimět zákazníky k tomu, aby si kupovali víc. Nakonec se staly tak hluboké, že už pohodlně vzít do ruky nejdou. Proto jim byla přidělána kolečka. A ač manévrování s nimi je těžší než s běžným vozíkem, lidé si je stále berou, pokud jdou pouze pro pár věcí.

Jak je vidět, strategie obchodních řetězců nás ovlivňuje, ať chceme či nikoliv. Jak se proti této manipulaci bránit? Jednoduše – kupujte skutečně jen to, co opravdu potřebujete. Před odchodem na nákup si sepište seznam, a toho se držte. Také se vyhněte prohlížení regálů, především těch se slevami. Tak ušetříte podstatnou částku peněz. A o to jde především, ne?